Je bekijkt nu 4 Tips voor een goede nachtrust

4 Tips voor een goede nachtrust

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Wonen
  • Bericht reacties:0 Reacties

Goede nachtrust is essentieel voor je gezondheid. Als je lekker en goed hebt geslapen, voel je je de volgende dag een stuk fitter. Het helpt je niet alleen om je gezond te voelen, maar ook om het te blijven. Daarom lees je hier 4 tips, zodat je uitgerust wakker wordt.

Laat je hersenen rusten

Het is belangrijk om te ontspannen voordat je gaat slapen. Het beste is om schermen uit te laten, maar soms wil je gewoon nog even die serie afkijken. Zorg dat wat je kijkt een ontspannend effect op je heeft. Vermijd dus spannende en gewelddadige series en films of documentaires waardoor je na gaat denken. Dit geldt overigens niet alleen voor TV, maar ook voor boeken. Spannende boeken lezen vlak voordat je gaat slapen is niet verstandig, omdat je hersenen dan weer geactiveerd worden. Verder doe je er goed aan je telefoon links te laten liggen; die sociale contacten komen morgen wel weer.

Een goed bed

Een goede nachtrust gaat gepaard met een goed bed. De basic boxspring is een voorbeeld van een bed waarin je heerlijk zult slapen. Dankzij het stevige materiaal en de matrassen die voorzien zijn van optimale vering, wordt je lichaam goed ondersteund. Nooit meer woelen en draaien ‘s nachts; je slaapt een stuk rustiger! Een boxspring zorgt er ook voor dat je minder pijn in de nek, het hoofd of de rug hebt tijdens en na het slapen. Dat is nog eens uitgerust wakker worden!

Houd dezelfde tijd aan

Het is niet altijd leuk, maar wel nodig als je graag lekker wilt slapen: ga elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed. Routine is goed voor de mens; ons lichaam speelt erop in en daardoor maken we steeds op hetzelfde tijdstip melatonine aan, het stofje in de hersenen wat ons slaperig maakt. Dagelijks op hetzelfde tijdstip naar bed gaan én opstaan zorgt ervoor dat je altijd voldoende slaap krijgt. Zo wordt je een stuk uitgeruster wakker en kom je fijn de dag door.

Een goede routine

We zeiden het net al: een goede routine zorgt voor een goede nachtrust. Zorg er daarom voor dat je een avondritueel creëert. Dat kan vanalles zijn: korte of lange routines zijn allebei goed, zolang je het maar elke dag herhaalt. Het aanhouden van dezelfde ritmes en rituelen activeert je hersenen op de juiste manier; je lichaam begrijpt dagelijks dat het tijd is om te rusten. Ga dus geen inspannende dingen doen en onderbreek je routine niet. Ontspan, vermijd aangrijpende verhalen, kruip je bed in en slaap lekker!

Geef een antwoord